Ēdināšanas bizness — cik tas patiesībā ir pievilcīgs?

Par restorānu, kafejnīcu un mazu kafijas veikaliņu trūkumu noteikti nevarētu sūdzēties. Vismaz lielākajās pilsētās piedāvājums ir gana plašs, jo ir arī liels pieprasījums. Tomēr ir novērojama vēl kāda tendence. Viena daļa no šīm iestādēm ļoti bieži mainās.

Kafejnīca vai restorāns, kas vairākus mēnešu it kā veiksmīgi darbojies, pēkšņi pazūd. Pēc dažiem mēnešiem šajās telpās kafejnīcu jau ierīkojis kāds cits. Nemainīgi un stabili savu vietu saglabā tikai neliela daļa ēdināšanas uzņēmumu. Kāpēc tā? Kādas ir ēdināšanas biznesa ēnas puses?

Sezonalitāte un ekonomiskās svārstības

Ēdināšanas biznesu ietekmē visdažādākie procesi sabiedrībā. Tāpat arī tam ir sezonāls raksturs, tāpēc jārēķinās, ka ne visu gadu būs vienāds klientu pieplūdums. Parasti vislielākās cerības tiek liktas uz siltajiem mēnešiem, kad palielinās tūristu skaits, arī vietējie iedzīvotāji vairāk laika pavada ārpus mājām. Tomēr vienlaga nekad nevar zinat, kāda būs katra nākamā sezona.

Uztura jomā ir arī savas tendences, kurām klienti seko. Ja uzņēmējs to nedara, tad zaudē klientus, kuri iet pie konkurentiem, kuri spēj izsekot mainīgajam pieprasījumam. Tāpat arī restorānu un kafejnīcu ienākumi vienmēr atspoguļo to, kāda ir situācija iedzīvotāju maciņos. Maltītes ārspus mājas nav prioritāte. Ja līdzekļi ir mazāk, tad bieži vien atsakās no maltītēm ārpus mājas.

Personāla problēmas

Restorāni un kafejnīcas arī regulāri saskaras ar personāla problēmām. Bieži vien tas ir darbs maiņās, arī brīvdienās, vēlās vakara stundās. Un darbam arī ir sezonāls raksturs. Piemēram, vasarā var vajadzēt vairākus darbiniekus, bet ziemas periodā var iztikt ar dažiem, tāpēc uzņēmējam nākas nolīgt cilvēkus sezonas darbam. Un tas viss līdzi nes gan lielu birokrātiju, gan finansiālo slogu. Atalgojums, ko ēdināšanas sektorā var atļauties maksāt, nav no tiem augstākajiem, tāpēc arī nav tā, ka labus darbiniekus būtu vienkārši atrast. Kadru mainība šajā nozarē ir diezgan liela.

Nodokļu slogs un sarežģītā grāmatvedība

Ēdināšanas nozare ir zem lupas daudzām iestadēm — PVD, VID, darba inspekcijai u.c. Tāpat arī visu laiku nākas sekot dažādām izmaiņām nodokļu sektorā. Un tur jauni pārsteigumi nāk katru gadu. Līdz ar to ēdiāšnas nozares pārstāvji nekad nevar būt droši par nākotni un arī stabi plānot biznesa attīstību. Katram uzņēmumam ir jānodarbojas ar visdažādākajām papīru lietām, jāiesniedz atskaites, jārēķina algas un nodevas valstij. Mazākos ēdināšanas uzņēmumos tas var būt liels slogs, jo nevar atļauties tam algot atsevišķu darbinieku. Labi, ja vēl tiek izmantota grāmatvedības programma ekonts.lv, kas pati ir gana gudra, lai zinātu, ko katram uzņēmējma vajag vai nevajag iesniegt un sarēķināt.

Kas attiecas uz PVD prasību izpildīšanu, protams, atlaižu nav, jo runa taču ir par higiēnas normām, pārtikas kvalitāti un klientu veselību. Bet, lai to visu izpildītu, jaunajam un mazajam uzņēmējam jāiegulda ļoti daudz pūļu un laika. Tam vajadzīgas arī būtiskas sākuma investīcijas, jo ir jāpielāgo telpas visām prasībām. Tāpēc arī nav brīnums, ka vietās, kur slēdz vienu restorānu, iekārtojas nākamais, jo telpas jau ir pielāgotas.

Kopumā ēdināšanas bizness ir nestabils, neprognozējams, ar mainīgu raksturu, vienmēr izaicinājumu pilns. Un iztur tikai tie, kur spēj noturēt regulāru klientu plūsmu, domā par mārketingu, kā arī strādā ļoti daudz, lai ik dienu klientiem piedāvātu vislabāko apkalpošanu un ēdināšanu.